Et museum til Danmarks nationalsport

Fodbold er en del af den danske kulturarv. Generation efter generation af danskere har haft et forhold til fodbolden, enten ved selv at have spillet, igennem deres yndlingsklub, som de har fulgt i medgang og modgang, eller ved på TV at have fulgt landsholdet i afgørende kampe.

Alle danskere over 30 år husker givetvis, hvor de var hin mindeværdige dag den 26. juni 1992, da Danmark besejrede Tyskland 2-0 i EM-finalen i Sverige, ligesom generationen før dem erindrer hvor de var, da Henry From reddede det ungarske straffespark i OL-semifinalen i 1960 i Rom.

I betragtning af hvor mange museer, der er i Danmark, er det forbavsende, at der ikke findes et om nationalsporten.

Danmarks Fodboldmuseum er etableret netop med henblik på at bevare den danske fodboldarv ved at have en permanent udstilling om dansk fodbolds historie og dens personligheder.

Det er ligeledes hensigten, at museet løbende sikres en alsidig og væsentlig bredde i erhvervelsen af effekter, genstande, papirer og arkivalier om dansk fodbold, som har en historisk kildeværdi, og at museet stiller alle disse effekter og arkivalier til rådighed for forskning og kulturformidling for såvel samtiden som eftertiden.

Hidtil er der i Danmark ikke foretaget en officiel systematisk og bred indsamling i relation til fodbolden. Vi mener, det skal ske nu, hvis ikke den danske fodboldhistorie skal gå tabt for eftertiden.

Der er to hjørnestene i projektet:

Museum
Et fysisk fodboldmuseum i forbindelse med det kommende stadion i Kongelunden i Aarhus, hvor hele historien om dansk fodbold med udstilling af genstande og fortællinger kan udfoldes.

Videnscenter
En samling af ikke-udstillede effekter, et fodboldbibliotek og andre fodholdarkivalier, som skal stilles til rådighed for historikere og andre interesserede.

Det er på det nuværende stadions placering, at der skal bygges et nyt fodboldstadion i Aarhus. Og her er det ambitionen, at Danmarks Fodboldmuseum skal have til huse. Ifølge tidsplanen skal det nyt stadion stå klar i 2026.