Stadionprojekt

Danmarks Fodboldmuseum får prominent placering i Kongelunden

En af landets mest ikoniske idrætsbygninger skal huse det kommende fodboldmuseum i Aarhus.

I 2026 står et nyt fodboldstadion klar i Aarhus, og på samme tidspunkt er det planen, at Danmarks Fodboldmuseum skal slå dørene op for publikum.

Som en del af det ambitiøse projekt i Kongelunden, der udover et nyt, banebrydende fodboldstadion omfatter revitalisering af hele det naturskønne område ved Marselisborg Skovene, er det blevet besluttet, at et museum for Danmarks nationalsport skal have til huse for enden af Stadion Allé – nærmere bestemt i de bevaringsværdige bygninger, der siden 1920 har dannet rammen om utallige mindeværdige fodboldkampe og idrætsbegivenheder i det hele taget.

– Vi er ovenud lykkelige for de lokaler, Kongelunden-projektet har valgt at disponere til Danmarks Fodboldmuseum. Det er virkelig flot, at Aarhus Kommune viser denne opbakning til projektet – ja, vi kan ikke forestille os en bedre placering for enden af Danmarks smukkeste Stadion Allé og med den ikoniske søjleindgang som indgangsparti. Det er en prominent placering, som emmer af fodboldhistorie, og som vil danne en flot ramme om fortællingen om dansk fodbold, siger Frits Ahlstrøm, der er formand for bestyrelsen for Danmarks Fodboldmuseum.

Selve lokalerne, som skal rumme det kommende fodboldmuseum, er på i alt 450 m2, og arbejdsgruppen bag museet tager nu hul på processen med at søge fondsmidler, der skal bruges til at skabe et levende, engagerende og spændende fodboldmuseum, der appellerer til fodboldelskere og -interesserede i alle aldre.

– Med fastlæggelsen af placeringen for fodboldmuseet har vi taget et afgørende skridt mod en realisering af projektet, og vi er fortrøstningsfulde i forhold til at finde de nødvendige midler til at omdanne de nuværende lokaler til en inspirerende udstilling, der fortæller historien om dansk fodbold. Vi tror på, at der vil være stor opbakning til at skabe et fodboldmuseum, der samler danskere i alle aldre på samme måde, som selve spillet gør, siger Frits Ahlstrøm.