Museumsprojekt

Donation på 100.000 fra Jyllands-Postens Fond

Alt går stadig efter tidsplanen i bestræbelserne på at kunne indvie Danmarks Fodboldmuseum i sommeren 2026.

Ideen blev lanceret i 2006. Siden da er der indsamlet hundredvis af effekter og genstande.

23. maj 2013 tilbød Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard initiativtagerne fri husleje i nærheden af Aarhus Idrætspark; det vil sige i de smukkest tænkelige omgivelser i Marselisborgskovene.

25. januar 2017 blev Danmarks Fodboldmuseum stiftet som en selvejende institution med en bestyrelse på 10 personer.

11. november 2021 afgjorde Kongelunds-sekretariatet, at museet skulle placeres i den røde, gamle fredede bygning, som med to sportshaller er en del af Aarhus Idrætspark.

Næste fase var i detaljer at beskrive og visualisere museets opbygning, indhold og design. En sådan præsentation ville på baggrund af indhentede tilbud koste omkring 100.000 kroner.

”Eftersom vi ingen penge havde, måtte vi søge om en donation” indskyder Frits Ahlstrøm, formand for bestyrelsen i Danmarks Fodboldmuseum.

”Det er med entusiasme og glæde, at vi støtter Danmarks Fodboldmuseum”

Jørgen Ejbøl, Styrelsesformand for Jyllands-Postens Fond

Det affødte en henvendelse til Jyllands-Postens Fond. Mindre end en uge senere kom der svar, signeret fondsstyrelsesformand Jørgen Ejbøl:

Styrelsen for Jyllands-Postens Fond har den glæde at kunne meddele, at Danmarks Fodbold Museum er bevilliget DKK 100.000 til visualisering af det kommende museums opbygning og design.

”Jeg blev nærmest euforisk, da jeg læste mailen fra Jørgen Ejbøl og Jyllands-Postens Fond” indrømmer Frits Ahlstrøm. ”Med denne flotte og generøse donation holder vi vor tidsplan.”

”Det er med entusiasme og glæde, at vi støtter Danmarks Fodboldmuseum” udtaler Jørgen Ejby. ”Vi synes, det er en god og original idé. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi er flere fondsmedlemmer, der har fodbold som livsledsager. Vi glæder os til at følge projektet.”